ΛΥΠΤΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΚΑΙ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ= Κερδώος και Φιλόξενος Ερμής

Τίτλος:
Τίτλος: Κερδώος και Φιλόξενος Ερμής
Έτος Κατασκευής: 1993
Υλικό κατασκευής: Ορείχαλκος
Καλλιτέχνης: Αλέκος Φασιανός

Η μνημειακή σύνθεση του Κερδώου και Φιλόξενου Ερμή φιλοτεχνήθηκε το 1993 από τον Έλληνα ζωγράφο Αλέκο Φασιανό, με χορηγία του Συνδέσμου Αναβάθμισης Ιστορικού Εμπορικού Κέντρου Αθήνας. Η τοποθέτηση του γλυπτού έγινε ένα χρόνο αργότερα στην συμβολή των οδών Αιόλου και Βύσσης.

Πρόκειται για ένα εγχάρακτο έργο που έχει κατασκευαστεί από ορείχαλκο και είναι εγκατεστημένο πάνω σε μεταλλική κολόνα ύψους ενός μέτρου (περίπου). Ο Ερμής, σύμφωνα με την μυθολογία, ήταν ένας από τους δώδεκα θεούς του ελληνικού Δωδεκάθεου. Θεωρείτο αγγελιοφόρος των θεών, συνοδός των νεκρών, προστάτης των εμπόρων, της ευφορίας της γης, των οδοιπόρων, των γραμμάτων, αλλά και των κλεπτών. Συνήθως απεικονιζόταν με φτερωτά πέδιλα και φτερωτό καπέλο λόγω της γοργής του κίνησης. Έμβλημά του ήταν το κηρύκειο: μια λεπτή ράβδο από ξύλο δάφνης ή ελιάς, γύρω από την οποία ήταν τυλιγμένα δύο φίδια που τα κεφάλια τους συναντιούνταν αντικρυστά.
Οι αρχαίοι Έλληνες, τιμώντας τον ως προστάτη των δρόμων, έστηναν ξύλινες ή πέτρινες στήλες με το απείκασμά του στις διασταυρώσεις μεγάλων οδών. Αυτές οι στήλες ονομάζονταν Ερμές και ήταν τοποθετημένες σε διάφορα σημεία της αρχαίας Ελλάδας ως οδοδείκτες ή αφιερώματα σε θύρες κτιρίων.
Ο Αλέκος Φασιανός (Αθήνα, 1935) είναι Έλληνας ζωγράφος, χαράκτης και σκηνογράφος. Σπούδασε βιολί στο Ωδείο Αθηνών και ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, ενώ παρακολούθησε μαθήματα λιθογραφίας στην Ecole des Beaux-Arts του Παρισιού, με υποτροφία της γαλλικής κυβέρνησης, κοντά στους Clairin και Dayez. Το 1966 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι, ενώ από το 1974 ζει και εργάζεται στο Παρίσι και την Αθήνα. Ο Φασιανός ασχολήθηκε επίσης με τη χαρακτική, το σχεδιασμό αφισών, καθώς και τη σκηνογραφία, συνεργαζόμενος κυρίως με το Εθνικό Θέατρο Αθηνών. Ανέλαβε την εικονογράφηση αρκετών βιβλίων, στην Ελλάδα και το εξωτερικό, γνωστών ποιητών και συγγραφέων. Από το 1959 έχει παρουσιάσει περισσότερες από εβδομήντα ατομικές εκθέσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Παρίσι, Μόναχο κ.α. Έχει επίσης εκδώσει και δικά του κείμενα, πεζά και ποιητικά. Το χαρακτηριστικό ύφος του Φασιανού διαμορφώνεται στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Τρία βασικά θέματα έμειναν αναλλοίωτα στη διάρκεια της πορείας του: άνθρωπος, φύση, περιβάλλον. Η σπουδή του ελληνικού πολιτισμού και η ενασχόληση με τις γραφικές τέχνες και τη χαρακτική επηρέασαν και το ζωγραφικό του έργο. Στις πρώτες συνθέσεις του κυριαρχεί η μορφή του αξιωματικού, με τα φουσκωτά, κόκκινα μάγουλα, τα φανταχτερά σιρίτια στη στολή και το γελοιογραφικά υποβλητικό ύφος. Σταδιακά οι μορφές κινούνται και αποκτούν δική τους ζωή. Γίνονται ζεύγη, που γεμίζουν το χώρο, μόλις αγγίζοντας η μία την άλλη, μένοντας ωστόσο ενωμένες σχεδιαστικά σε μία μάζα
ΠΗΓΗ
Αρέσει σε %d bloggers: