ΓΛΥΠΤΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΚΑΙ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ

Τίτλος: Το ωρολόγιον του μετρΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩό
Θέση: Σταθμός Σύνταγμα (Επίπεδο έκδοσης εισιτηρίων)
Έτος Κατασκευής: 2000-2001
Υλικό Κατασκευής: Μπρούντζος, ανοξείδωτος χάλυβας και μηχανισμοί ωρολογίων
Καλλιτέχνης: Θόδωρος Παπαδημητρίου

Η κατασκευή έχει συνολικές διαστάσεις 5,50 μ. ύψος, 16,50μ. πλάτος και 2,40μ. βάθος. Η σύνθεση στηρίζεται στη βασική μορφή του Τροχού, με συνειρμούς από τροχούς παλαιών τρένων και παλαιών ρολογιών, για να υποβάλει την αίσθηση του χρόνου και της κίνησης. Η μελέτη και η κατασκευή διήρκεσαν ένα χρόνο, καθώς έπρεπε να μελετηθούν με ακρίβεια στατικά και λειτουργικά ζητήματα.
Η τοποθέτηση στο συγκεκριμένο χώρο ενός σύγχρονου γλυπτού έργου με θέμα το «Ωρολόγιον», εμπεριέχει το νόημα της διαχρονικότητας, της ροής του πολιτισμού, καθώς υποβάλλει την αίσθηση του Χρόνου. Το Χρόνο όχι μόνο στην επικαιρότητα, αλλά στη διαχρονικότητα της συνέχειας του Πολιτισμού, όπου τα αρχαία έργα δεν καθηλώνουν στο παρελθόν αλλά εμπνέουν και διδάσκουν πως να αντιμετωπίσουμε το μέλλον.
Η τοποθέτηση έργων τέχνης στους σταθμούς του Μετρό της Αθήνας έγινε με απόφαση της εταιρίας «Αττικό Μετρό», έχοντας ως στόχο τόσο την αισθητική αναβάθμισή των όσο και την προβολή Ελλήνων δημιουργών. Τα έργα είναι κυρίως μνημειακών διαστάσεων και αναφέρονται σε θεματικές ενότητες που έχουν άμεση σχέση με την ιστορία της πόλης ή της περιοχής.
Για την υλοποίηση του παραπάνω έργου, η «Αττικό Μετρό» αποφάσισε την συγκρότηση Επιτροπής Αισθητικής Πλαισίωσης. Η επιτροπή αρχικώς επέλεξε να τιμήσει τους εν ζωή καλλιτέχνες της γενιάς του 1930 και 1960 με απευθείας αναθέσεις, για να ακολουθήσουν αυτές σε σημαντικούς νεότερους καλλιτέχνες. Διαγωνισμοί προκηρύχθηκαν για τα έργα που φιλοξενούνται στους σταθμούς Μέγαρο Μουσικής και Πανόρμου ενώ έχουν επιλεγεί κι έργα σπουδαίων εκλιπόντων καλλιτεχνών. Όλα τα έργα τέχνης έχουν αγοραστεί από την εταιρία, ενώ δωρεά αποτελεί το έργο του Γιώργου Ζογγολόπουλου «Αίθριο», που εκτίθεται στο σταθμό Σύνταγμα. Τέλος, όλα τα έργα τέχνης έχουν φιλοτεχνηθεί ειδικά για τους χώρους του Μετρό, εκτός από το έργο της Chryssa «Mott Street», που εκτίθεται στο σταθμό του Ευαγγελισμού. Στους χώρους όπου εκτίθενται αρχαία ευρήματα, δόθηκε μεγάλη σημασία, ώστε μεταξύ τους να αναπτύσσεται μια γόνιμη συνομιλία, χωρίς η μία έκθεση να επισκιάζει την άλλη.
Ο Θεόδωρος Παπαδημητρίου (Αγρίνιο, 1931) είναι Έλληνας γλύπτης. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας με καθηγητή το Μιχάλη Τόμπρο και στην Εcole des Beaux – Arts στο Παρίσι, με καθηγητή τον Μercel Gimond. Εκεί ξεκίνησε πρώτη φορά μια συστηματική έρευνα για τα προβλήματα της γλυπτικής στο δημόσιο χώρο και έκανε τις πρώτες ανεικονικές του συνθέσεις σε μέταλλο. Το 1961 γίνεται η πρώτη έκθεση του έργου του στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού και ακολούθως το 1965 παίρνει το βραβείο Ροντέν. Το 1972 διδάσκει γλυπτική στο California State University και το 1980 γίνεται καθηγητής Πλαστικής στο Ε.Μ.Π., στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Το 1983 η Εθνική Πινακοθήκη οργανώνει μεγάλη αναδρομική έκθεση, όπου εκτίθενται έργα της περιόδου 1953-1983. Τα ζητήματα που τον απασχολούν κυρίως στο έργο του είναι η πλαστική μορφή, οι κλίμακες και η επικοινωνιακή λειτουργία του γλύπτου στο δημόσιο χώρο.

Φωτογράφος: Έλση Καΐλη

Advertisements
Αρέσει σε %d bloggers: