Και όμως, υπήρχε και άλλος αγωγός για την Ελλάδα…

ΟΙΚΔΙΕ
 
Η προέκταση του «Αγωγού Φιλίας» στην Ελλάδα ήταν μια από τις βασικές αιτίες για την απότομη αλλαγή της στάσης της Τουρκίας απέναντι στη Συρία

Καλά λέγουν, όταν ακούς πολλά κεράσια κράτα μικρό καλάθι. Και τούτο διότι έχασα το μέτρημα με τους αγωγούς που θα περνούσαν από την Ελλάδα, και θα την καθιστούσαν ενεργειακό κόμβο, φέροντας άφθονο χρήμα και ισχυροποιώντας την γεωπολιτική θέση της χώρας μας.

Τελικώς, μένουμε με τους αγωγούς ύδρευσης,  που κι αυτοί θέλουν επισκευές και καθάρισμα, ιδίως στην Θεσσαλονίκη, των οποίων μεγάλο τμήμα κατασκευάσθηκε επί οθωμανικής αυτοκρατορίας.

Υπάρχει όμως και άλλος αγωγός που επρόκειτο να γίνει, που και αυτός ματαιώθηκε λόγω των γεγονότων της Μέσης Ανατολής, και που προσθέτει ένα ακόμη κίνητρο για την επιχειρούμενη ανατροπή του καθεστώτος Άσαντ.

Ανασύρω από το αρχείο μου ένα δημοσίευμα του Οκτωβρίου του 2013, στις Aktines, του τουρκολόγου κ. Νίκου Χειλαδάκη, από το οποίο ερανίζομαι στοιχεία. Θεωρώ χρήσιμη την μελέτη του παρόντος σημειώματος, επειδή καταδεικνύει τους τρόπους και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται από ορισμένες χώρες προκειμένου να εξυπηρετήσουν τα οικονομικά τους συμφέροντα, και διατηρώντας τις παγκόσμιες ενεργειακές ισορροπίες, μη επιτρέποντας σε «παρείσακτους» να αναμιχθούν.

Στις 27 Ιουλίου 2011 υπογραφόταν μεταξύ των χωρών Ιράν, Ιράκ και Συρίας ο αγωγός φυσικού αερίου με την ονομασία «Αγωγός Φιλίας» («Doştluk Boru Hattı»). Ο αγωγός αυτός προέβλεπε να διοχετεύει το ιρανικό φυσικό αέριο από το Ιράν προς Βαγδάτη, Δαμασκό, Βηρυτό, Κύπρο και στη συνέχεια στην Ελλάδα για να προεκταθεί στην δυτική Ευρώπη.

Η προέκταση του αγωγού αυτού στην Ελλάδα, ήταν μια από τις βασικές αιτίες για την απότομη και για πολλούς ανεξήγητη αλλαγή της στάσης της Τουρκίας, η οποία μέχρι τότε ήταν στενή φίλη χώρα της Συρίας και ο κ. Ερντογάν αποκαλούσε τον κ. Άσαντ «αδελφό» του σε κάθε ευκαιρία. Εκείνο που συνέβη -με την αναγγελία της πρόθεσης κατασκευής αυτού του αγωγού-είναι να εξοργιστεί το Κατάρ, επειδή έβλεπε να παραμερίζεται από το παιχνίδι, κάτι που θα έβλαπτε καίρια τα ζωτικά οικονομικά συμφέροντά του.

Η επιδίωξη του Κατάρ σε συνεννόηση με την Τουρκία ήταν και είναι η κατασκευή ενός μεγάλου ενεργειακού αγωγού για το φυσικό αέριο του Κατάρ, ο οποίος όμως για να φτάσει στην Τουρκία και από εκεί στην Ευρώπη, πρέπει να περάσει από την Συρία. Η οποία Συρία, με την συμφωνία που είχε υπογράψει με το Ιράκ και το Ιράν έβγαζε έξω από το παιχνίδι το Κατάρ.

Για τον λόγο αυτό θα έπρεπε να ανατραπεί ο Άσαντ. Έτσι με τις «ευλογίες» των Κατάρ, ΗΠΑ και Τουρκίας, αλλά και με την συμβολή των ευρωπαϊκών χωρών Αγγλίας, Γαλλίας, που δεν θα ήθελαν να εξαρτώνται από το φυσικό αέριο του Ιράν αλλά και από το φυσικό αέριο της Ρωσίας, δόθηκε ακόμη ένα κίνητρο για την ανατροπή του κ. Άσαντ.

Να σημειώσω βεβαίως, ότι δεν έχω καμιά αμφιβολία, πως ούτως ή άλλως τα κράτη Αφρικής και Ασίας θα γίνουν «κομματάκια» (η Ευρώπη έπεται, αν και άρχισαν τα «προεόρτια»), όπως ήδη διαφαίνεται πλέον, τα οποία δεν θα διαθέτουν καμία ισχύ ώστε να αντιδρούν στα σχέδια των ισχυρών. Το θέμα του αγωγού Ιράν-Ευρώπης αποτελεί έναν πρόσθετο λόγο που επιτάχυνε τα γεγονότα.

Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο, το οποίο αναδημοσίευσε η τουρκική ιστοσελίδα «İnternethaber» από την Deutsche Welle,, είναι ότι τον Αύγουστο του 2011, δηλαδή λίγο μετά την υπογραφή της συμφωνίας κατασκευής του «Αγωγού Φιλίας», η Δαμασκός είχε αναγγείλει την ανακάλυψη τεραστίων κοιτασμάτων φυσικού αερίου που υπολογίζονταν στα 284 δισ. κυβικά στην περιοχή της πόλης Χομς, (Humus στα τουρκικά), γεγονός που ανέβαζε ακόμα περισσότερο το θερμόμετρο στη σύρραξη που μόλις είχε αρχίσει να φουντώνει. Είναι άσχετο άραγε το γεγονός, ότι στην περιοχή της πόλης αυτής έγιναν οι πιο σκληρές μάχες μεταξύ των μισθοφόρων μουσουλμάνων και του τακτικού συριακού στρατού; Εκείνη δε την εποχή, υπήρχε στο προσκήνιο και ο αγωγός Nabucco, που οι ιδιοκτήτες του δεν ήθελαν άλλον ανταγωνιστή.

Αυτά, ιδίως προς όσους βλέπουν μόνον άσπρο και μαύρο, ενώ ανάμεσά τους υπάρχουν χιλιάδες αποχρώσεις.

Ο Μακεδών/voria.gr

 

Advertisements
Αρέσει σε %d bloggers: